ОПИС ДОКУМЕНТУ

Статус:

Прийнятий вцілому

Дата:

15.12.2023

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 17
Про затвердження Програми відшкодування різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення Любецької селищної ради на 2024 рік

ПРОЄКТ

У К Р А Ї Н А

ЛЮБЕЦЬКА СЕЛИЩНА РАДА

ЧЕРНІГІВСЬКОГО РАЙОНУ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ДВАДЦЯТЬ ВОСЬМА СЕСІЯ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ

Р І Ш Е Н Н Я

від 2023 року

смт. Любеч

Про затвердження Програми

відшкодування різниці в тарифах

на послуги з централізованого

водопостачання та централізованого

водовідведення для населення

Любецької селищної ради на 2024 рік

З метою забезпечення беззбиткової діяльності комунального підприємства «Любецьке» Любецької селищної ради, керуючись Бюджетним кодексом України ст. ст. 26, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», селищна рада

ВИРІШИЛА:

1.Затвердити Програму відшкодування різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення Любецької селищної ради на 2024 рік (додається).

2.Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності.

Селищний голова Валерій КОСТИЛЬОВ

ЗАТВЕРДЖЕНО

рішення 28 сесії 8 скликання селищної ради

від 2023 року

ПРОГРАМА

відшкодування різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів по Любецькій селищній раді

на 2024 рік


  1. Загальна характеристика Програми
1. Ініціатор розробки Програми Любецька селищна рада
2. Підстави для розробки Програми ст. 15 Закону України «Про ціни й ціноутворення», п.7 постанови КМУ від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги»
3. Замовник Програми Виконавчий комітет Любецької селищної ради
4. Розробник Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій виконавчого комітету Любецької селищної ради
5. Відповідальні виконавці Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій виконавчого комітету Любецької селищної ради,
КП «ЛЮБЕЦЬКЕ» Любецької селищної ради
6. Учасники Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій виконавчого комітету Любецької селищної ради,
КП «ЛЮБЕЦЬКЕ» Любецької селищної ради
7. Терміни реалізації Програми 2024 рік
8. Перелік місцевих бюджетів, які приймають участь у виконанні Програми Бюджет територіальної громади Любецької селищної ради
9. Обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми усього, тис. грн.: 241,4
у тому числі кошти територіальної громади Любецької селищної ради 241,4
10. Основні джерела фінансування Програми Фінансування здійснюватиметься за рахунок бюджету територіальної громади Любецької селищної ради, в межах його фінансових можливостей та інших джерел, не заборонених законодавством

1.2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовані заходи Програми

На сьогоднішній день послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на території Любецької селищної ради надає КП «ЛЮБЕЦЬКЕ». Основними видами діяльності є надання житлово-комунальних послуг з водопостачання та водовідведення. Балансоутримувачем споруд водопостачання та водовідведення є КП « ЛЮБЕЦЬКЕ».

Послуги з водопостачання надаються населенню та іншим споживачам, використовуючи чотири свердловини, по водовідведенню – поля фільтрації. Очистку стоків проводить КП «ЛЮБЕЦЬКЕ».

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про ціни й ціноутворення» орган місцевого самоврядування (Любецька селищна рада) встановлює тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. У разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцю різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.

В разі змін цін на складові тарифів, збільшення мінімальної заробітної плати, податків та зборів діюче законодавство, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 р. №869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги” з метою недопущення збитковості підприємств, які надають такі послуги, передбачає коригування тарифів за відповідними складовими.

Проте, сама процедура коригування,  організаційні та технологічні зміни на підприємствах, не дозволяють здійснювати коригування діючих тарифів при кожній зміні цін на складові. В результаті на підприємствах створюються значні суми кредиторської заборгованості, в тому числі по заробітній платі, податках, єдиному соціальному внеску, оплаті за енергоносії. Виробник послуг не в змозі проводити поточні ремонти мереж через відсутність коштів.

На сьогоднішній день відсутність  відшкодовування витрат  комунальних  підприємств в розмірі різниці між фактичними витратами та нарахуваннями за надані послуги відповідно до діючих тарифів ставить під загрозу стабільність забезпечення населення житлово-комунальними послугами належної якості і може призвести до:

- припинення або суттєвого обмеження надання цих послуг;

- збільшення заборгованості за спожиту електроенергію і інші товаро-матеріальні цінності;

- виникнення  заборгованості із заробітної плати;

- нарахування підприємствам штрафних санкцій і пені за несвоєчасні і неповні розрахунки за енергоносії та несвоєчасну оплату податкових зобов’язань.

Дана ситуація має сферу негативного впливу на державу, в особі органів місцевого самоврядування, підприємств – надавачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення на території Любецької селищної ради, споживачів послуг.

Таким чином, виділення коштів на відшкодування різниці в тарифах для населення з бюджету є найбільш реальним джерелом забезпечення фінансової діяльності підприємств в період встановлення тарифів в розмірі, меншому ніж економічно обґрунтований, та в період між встановленням нових тарифів.

Видатки на відшкодування втрат підприємствам - виробникам, що пов’язані із дією  цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, нижчих від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, селищна рада передбачає у бюджеті згідно з наданими підприємствами очікуваними розрахунками, що погоджуються на сесії селищної ради.

Згідно із Законом України від 28.12.2014 №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» у статті 91 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) виключено пункт 4 частини першої.

Нова редакція статті 91 Кодексу, визначивши видатки місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, окремо не виділяє видатки органів місцевого самоврядування на відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

Видатки на відшкодування втрат підприємств, що пов'язані із встановленням тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, фінансуються за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Також згідно із статтею 15 Закону України «Про ціни і ціноутворення» Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов’язані відшкодувати суб’єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.

За таких умов Міністерство фінансів зауважує, що згідно із статтею
7 Кодексу та статті 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) органи місцевого самоврядування мають право самостійно визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України.

Відповідно до статті 91 Кодексу, у місцевих бюджетах можуть передбачатися кошти на фінансування інших програм, пов’язаних з виконанням повноважень, затверджених відповідною селищною радою.

Враховуючи зазначене, відшкодування органами місцевого самоврядування різниці в тарифах можливе за рахунок коштів бюджету Любецької селищної ради за умови прийняття відповідної Програми.

Для відображення видатків на відшкодування різниці в тарифах Тимчасовою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» передбачено код 0116072 «Погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення ( з використанням внутрішньо будинкових систем ), що вироблялись, транспортувались та постачались населенню та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню такі послуг, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування за рахунок субвенції з державного бюджету».

1.3. Мета Програми

Прийняття даної Програми має за мету:

  • прогнозування та виділення з бюджету Любецької селищної ради коштів для відшкодування різниці в діючих тарифах та економічно обґрунтованих витратах, пов’язаних з наданням послуг водопостачання та водовідведення для населення;
  • забезпечення беззбиткової діяльності підприємств відповідно до вимог Господарського кодексу України та ст.15 Закону України «Про ціни та ціноутворення»;
  • збереження кількості і якості надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на нормативному рівні;
  • своєчасне розрахування за надані послуги.

1.4. Шляхи і засоби розв’язання проблеми, обсяги та джерела фінансування

Серед альтернативних способів досягнення цілей даної Програми є:

1) Збереження існуючого стану та без відшкодування різниці в тарифах з бюджету Любецької селищної ради.

Ця альтернатива є неприйнятною, оскільки порушує діюче законодавство і  потребує негайного вирішення. У разі збереження існуючого стану може порушитися режим та якість надання послуг.

2) Своєчасне встановлення більш високих економічно обґрунтованих тарифів.

Ця альтернатива є неприйнятною з двох причин:

- своєчасність процедури перегляду тарифів неможлива через саму процедуру їх встановлення;

- часте підвищення тарифів для населення не бажане з соціально-політичних мотивів.

3)Виділення коштів з державного бюджету для відшкодування різниці в тарифах.

Для підприємств, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, відшкодування заборгованості з різниці в тарифах з державного бюджету  передбачається  постановою Кабінету Міністрів України від 11 червня 2012 р. N 517 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування». Однак відшкодування вказаних коштів  з державного бюджету здійснюється за складною процедурою, з врахуванням значної кількості обмежень та лише  на покриття боргів за спожиту електроенергію і по податках.

Ця альтернатива не вирішує проблему повністю і не за всіма житлово-комунальними послугами.

4) Виділення з бюджету селищної ради коштів для компенсації різниці в тарифах

Ця альтернатива є прийнятною, тому що запропоноване рішення є найбільш збалансованим.

З метою врахування інтересів як споживачів послуг, так і підприємств – надавачів послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Любецькій громаді, вирішення проблеми пропонується здійснити шляхом прийняття рішення  Любецької селищної ради «Про затвердження Програми відшкодування різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення по Любецькій селищній раді на 2024 рік»

1.5. Фінансування Програми

Фінансування Програми здійснюється порядком:

1. Підприємства - виробники житлово-комунальних послуг щомісячно здійснюють підготовку розрахунків на відшкодування витрат в різниці між затвердженим розміром тарифу та розміром економічно – обґрунтованих витрат на їх виробництво за фактичними обсягами споживання та подають їх на розгляд Любецької селищної ради.

2. Любецька селищна рада перераховує кошти з селищного бюджету одержувачам бюджетних коштів – підприємствам – надавачам послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення в межах затверджених в місцевому бюджеті призначень на цю мету.

Фінансування заходів Програми здійснюється з урахуванням фінансових можливостей місцевого бюджету та затверджених кошторисних призначень (таблиця 1)

(таблиця)

№ з/п Заходи Програми Джерела фінансування Очікуваний результат
2023 р. всього
1 Відшкодування різниці в тарифах виробнику житлово – комунальних послуг у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам для населення, встановленим виконавчим комітетом Любецької селищної ради Бюджет Любецької селищної ради 241,4 тис. грн. 241,4 тис. грн. - забезпечення беззбиткової діяльності підприємств  в частині надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення
- дотримання вимог діючого законодавства
- отримання стабільних та якісних житлово – комунальних послуг

1.6. Система управління та контролю за ходом виконання Програми

Координацію і контроль за виконанням Програми здійснює постійна комісія з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та комунальної власності.

Головний розпорядник коштів проводить аналіз результатів фінансово-господарської діяльності, стану та ефективності використання бюджетних коштів та надає пропозиції щодо коригування суми фінансової підтримки.